Friday, February 18, 2011

~~Kaunseling~~

setiap kali kwn2 ada mslh or nk tmpt meluahkn mslh,sesetgh drpd diorg akan crik sy tok meluahknnye....
n setiap kali tu la sy akan cuba memberikn nasihat or pendapat kpd diorg....
smpaikn kdg2 digelar "kaunselor"...
tu semuanye berdasarkn pengalaman sek sebagai PRS & byk g kursus....leh dikatakn aktif gak la...
so,dr semua tu la sy cuba memberi nasihat or pendapat kpd kwn yg meluahkn mslh....
n so far ada la yg leh setel secara slow2 n semuanye kembali normal... (^_^)
mmg itu la yg sy harapkn,xnk kwn2 sedih je....
sy doakn kwn2 sy bahagia ngan psgan msg2 sbb sy sygkn kwn2 sy especially mizs dya comot, lysa,eika n kwn2 lain....








~~tp kalu nk tau,bila bg nasihat or pendapat kpd kwn2 ok je...sy cuba sedaya upaya sy tok tlg mereka selesaikn semuanye.....bila terkena pd diri sy,sape yg leh tlg?? termsk la diri sy sndri....payah je rasa nk selesaikn segala mslh....walaupon pnh mslh,tp tetap senyum je mcm xde apa2 yg berlaku....hope diriku dapat hadapi semuanye dgn tabah...~~~








Dugaan

hidup nie mmg penuh ngan mslh & dugaan....
x kira masa & tmpt dan juga kpd sesiapa pon.....
n setiap kali ada mslh,kita akan cuba pujuk dri n katakn semuanye akan ok & x lama lg semuanye akan selesai....

tp smpai bila??! kita leh tpu org dengan mengatakan "I'm ok,jgn risau xde apa"....tp ati sndri x leh tpu...mcm tu gak la yg terjadi pd diriku....nk luahkn,x semua org phm n leh tlg....nk xnk kena la pendam sorg2,menyepikn diri pd waktu mlm....


kdg2 terasa cm nk lepaskn semuanye agar msg2 xyah serabut n pk mcm2.....
tp apa kn daya,ati dah syg...mana sggp....even byk mana pon mslh or dugaan,cuba hadapi ngan pikiran yg positif & cuba untuk selesaikannye.....



* harap pas nie semuanye akn ok dan xde lagi dugaan or mslh yg berat2 tok diriku....x tertahan rasanye.....

Thursday, February 17, 2011

tekanan + sakit jiwa

semlm dpt MC pas jumpa doktor sbb migrain yg amat....
pg nie serahkn MC tersebut kpd PA bos...
tetba assistant bos tnye lak MC sbb apa...so,ckp la MC sbb migrain teruk...
n tetba PA bos dtg bg leave form suh isi n ckp kalu nk MC,kne dpt MC panel shj....
mmg kne setepek blk la...org tgh sakit,ngan xde transport,nk suh g panel kat PJ tu...gila ke apa...
watnye pengsan tgh jalan,sape nk tangung???!!!
angin tol la pg2 cmnie...
kalu tau cmnie,better xyah g klinik n abskn duit je kalu MC x diterima n tolak leave apa semua....
makin ari jadi makin nyampah je dok sini....HAMPEHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

migrain

semlm migrain dr pg smpai la ke mlm....puncanye xtau....huk3...
mlm bertambah2 teruk smpai g crik ubat kat farmasi tp farmasi dah ttp,last2 sekali telan panadol activfast setelah dipaksa....
tgh2 migrain tu leh lak dok bertekak lagi, makin menjadi la migrainku pada mse tu....nk x nk kne tahan gak.....

lepas telan panadol 2 bijik mlm td,smpai ke pagi ni pon still sakit lg skit n terpaksa la gagahkn dri g klinik walaupon bdn lemah je....
doktor bg 2 jns ubat tok sakit kepala n 1 jenis ubat tok rileks.....tp ubatnye punyala bsr2,lemah tol la bab ubat2 cmnie...adooiiiiii.....tp terpaksa la telan gak sbb mmg dah x tahan sakit lagi...kang smpai pengsan x pasal je....


PUNCA MIGRAIN~~~

-disebabkn stress yg teramat & tido yg tidak mencukupi....(tu kata2 doktor pg td)
mmg tgh stress pon sebnrnye...dgn mslh & dugaan yg x putus dtg....
lemah je rasa nk hadapi semuanye....


* ikutkn nk cte kisah dlu2 tp disebabkn x larat,kita sambung ari lain ye.....smpai cnie sje cte kita ari nie....